Sådan kan du nyde din ferie med kroniske smerter

Alle glæder sig da til ferie, gør de ikke? Det er ikke nødvendigvis sandt, og slet ikke hvis man er kronisk smertepatient, for ferie og smerte er ikke særligt gode venner. Her er mine tips til at nyde lidt fritid alligevel.

Kroniske smerter holder aldrig fri

Det bedste ved ferie er jo, at man har fri. Fri til at slappe af, samle tankerne, måske nyde godt vejr eller godt selskab. Men kroniske smerter holder aldrig fri, og derfor kan man ikke planlægge sin ferie efter det.

Dette her indlæg forudsætter, at man rent faktisk har en mulighed for noget at tage ferie fra – et arbejde, for eksempel – og jeg er klar over, at ikke alle smertepatienter er så ‘heldige’. Ikke desto mindre tror jeg alligevel, at mange kan nikke genkendende til det med at have et arrangement, det være sig ferie, fødselsdag eller andet, som man glæder sig til, men hvor smerten kommer i vejen. Dette indlæg omhandler dog rejser.

Kroniske smerter holder aldrig fri. Aldrig. Det er et helvede, hvis man skal på arbejde, det er et helvede hvis man ikke skal. Men det er som om det er endnu værre, hvis man har set frem til noget, og så ikke kan få lov til at nyde det på grund af de satans (undskyld mig) smerter!

Tips til at nyde din ferie alligevel

Okay. Du har fri, du har ferie, du skal til noget fedt. Og så rammer smerterne ekstra hårdt. Hvad gør du så? Her er fire gode råd, som måske kan gøre en rejse hyggelig trods alt:

  • Kend dig selv: Planlæg rejser, som du ved føles gode. Bliver du let køresyg? Drop bilen! Bliver din migræne værre i koldere temperaturer? Tag til varmen i stedet. Skriv en lille liste over ting, der gør dig bedre tilpas og gå efter dét.
  • Lad være med at overplanlægge: Jeg kan godt lide at lave en pakkeliste over medicin, hjælpemidler og almindeligt rejsegear, som jeg skal have med, fordi det hjælper mig med at huske alting. Men jeg planlægger stort set aldrig, hvad jeg skal lave i løbet af min ferie, for jeg ved jo ikke, om jeg har det godt nok, når dagen så kommer. Tag den med ro i stedet, nyd at omgivelserne er anderledes og at du selv har valgt dem.
  • Spørg om hjælp: Jeg ved det, det er ikke nemt at bede om ekstra hjælp, og slet ikke blandt fremmede. Men det kan sommetider betale sig. Jeg var forleden på ferie, hvor sengen var alt for hård til mig, og efter en behagelig samtale med hotelpersonalet lykkedes det mig at få et nyt værelse med en nyere og blødere seng. Måske har du brug for at være tæt på en elevator eller have en anden indretning… spørg! Det koster ikke noget. Har du brug for at komme forrest i køen til et toilet eller en forlystelse? Det vil de fleste sikkert også hjælpe med.
  • Læg en hviledag ind efter turen: Man vil helst bruge sine feriedage på rent faktisk at være afsted, ikke? Sådan har jeg det i hvert fald. Men jeg ved også, at jeg selv efter bare få dage på rejse bliver udmattet, så min krop har brug for ekstra hvile bagefter. Giv dig selv ro til at gennemgå de dejlige ferieminder inden du skal tilbage til hverdagen.

Hvad gør du, når du skal på ferie? Har du andre gode råd? Skriv til simone@smerteland.dk med dine erfaringer.

Hvis man skulle koge mig ned til et koncentrat, en bouillonterning af mine værdier og motivationer, så ville det blive til 1 del tekstforfatter, 1 del kroniker og 1 del katteglad pizzaelsker. Det er forhåbentlig ikke for mange dele
Indlæg oprettet 13

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen